html>
وحیدناروئی |
به نام خدا [درجات توکل] آنکه خاتم (ص) فرمود غنیتر، کسى است که وثوقش به آنچه در خزینه خدا است بیشتر باشد از آنچه در دست اوست، 392 این مقام کسى است که توکل او به خدا به قدر توکل طفل باشد به پدرش که کیسه پدر را بهتر از دست خود داند که به تجربه دیده آنچه در دست داشته بسیار گم کرده و یا دیگرى گم کرده و یا دیگرى گرفته، و کیسه پدر محفوظ مانده. و بالاتر از این کسى است که مقام او مقام طفل چند روزه دست و پا بسته باشد که خود را مصداق (لا یملک لکم ضرّا و لا نفعا) چون میّت بین یدى الغسّال بیند و جز گریه و زارى در مملکت وجود خود چیزى گمان نبرد و غیر از مادر احدى را نیز نشناسد. و به الهام الهى نیز داند که هرگز مادر از او غفلت نکند و هر وقت به درگاه مادر بنالد به فریادش رسد، پس هر درد که او را رسد گریه سر کند و ناله بلند نماید. اى مهربانتر از مادر، چه شود ما را به مقام این طفل رسانى و از آلایش هر دو عالم برهانى. خلاصه توکّل را درجات بسیار است و اوّل درجه توحید و توکل این است کهلا اقل ما سوى را با خدا، بلا تشبیه، بىاثرتر و مطیعتر داند از بدن نسبت به روح که بىاذن و التفات تو نه چشم را دیدنى و نه گوش را شنیدنى و نه زبان را یاراى تکلمى و نه دست را حرکتى و هکذا، با آنکه ما للتّراب و ربّ الارباب، چه نسبت خاک را با عالم پاک، روح و بدن هر دو مخلوق قادر بىچونند و نسبت خالقیت و مخلوقیت در میان نیست.
و دانستن اینها ثمرش از براى ما ملتفت شدن به کمى از جهات نقص و قصور خودمان است و از جهل مرکب خلاص شدن است و زیاد شدن اعتقاد و محبت و بندگى است نسبت به بزرگان دین و اهل البیت طیّبین، و الّا ما کجا و این مقامات کجا؟ عنقا شکار کس نشود دام بازگیر. [ سه شنبه 91/11/17 ] [ 4:48 عصر ] [ وحیدناروئی ]
[ نظر ]
به نام خداحیا، نشانه عقلنیز گفتهاند: بیازمایید اگر شخصى در برابر کار بد خجالت مىکشد، بدانید نبوغى دارد. چون حیا با عقل هماهنگ است. از حیاى او مىفهمیم که مىتواند عاقل خوبى باشد. همان گونه که از امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل شده است که جبرئیل بر حضرت آدم (علیه السلام) نازل شد و او را میان عقل، حیا و دین مخیر کرد، آن حضرت عقل را برگزید; دین و حیا گفتند ما ماموریم هر جا که عقل هست ما هم باشیم (7) . گاهى انسان احساس تنهایى مىکند چون با کسى نیست در این حال از ارتکاب گناه پروایى ندارد; زیرا کسى او را نمىبیند تا خجالتبکشد ولى بررسى مىکند و مىبیند که در حقیقت تنها نیست، «کرام کاتبین» فرشتگان، انبیا و اولیا و از همه بالاتر، ذات اقدس اله بر همگان آگاه است، آنگاه خجالت مىکشد; و اگر انسان در مشهد، مرئى و منظر این همه ذوات نورانى باشد و احساس شرم نکند، معلوم مىشود یا وجود آنها را باور نکرده و یا باور را جدى نگرفته است; اما اگر انسان این راهها را طى کند، بر هواى خود امیر است; وقتى بر هواى خود امیر بود، سیاستمدار خوبى در حوزه نفس خود است و وقتى در حوزه نفس خود سیاستمدار خوبى بود، مىتواند امیر، فرمانروا و سیاستمدار دیگران نیز باشد و جامعه اسلامى را جامعه برین عقلى کند و به دست صاحب اصلیش ولى عصر امام زمان (ارواحنا فداه) بسپارد. [ سه شنبه 91/11/17 ] [ 4:47 عصر ] [ وحیدناروئی ]
[ نظر ]
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام):ازبه زبان آوردن سخنان زشت برحذرباش،زیرافرومایگان راگردتوجمع می کند وگرانمایگان راازتوفراری می دهد. غررالحکم [ دوشنبه 91/11/16 ] [ 2:47 صبح ] [ وحیدناروئی ]
[ نظر ]
وقتی حسین در صحنه است،
[ دوشنبه 91/11/16 ] [ 2:47 صبح ] [ وحیدناروئی ]
[ نظر ]
خوف فرزند شک است... و شک زائیده ی شرک و این سه ، خوف و شک و شرک ، راهزنان طریق حقند... که اگر با مرگ انس نگیری ، خوف ، راه تو را خواهد زد و امام را در صحرای بلا رها خواهی کرد. شهیدمرتضی آوینی [ دوشنبه 91/11/16 ] [ 2:47 صبح ] [ وحیدناروئی ]
[ نظر ]
یابنی مقتول آیة الله مدنی می گفتند "هم توی سیادتم شک کرده بودم هم می خواستم بدونم شهید میشم یانه" یک شب امام حسین را خواب دیدم . آقا دست به سرم کشید وفرمود : یابنی انت مقتول پسرم توشهید می شوی . فهمیدم هم سیدم هم شهید میشم... او با لب خونین دم از محبوب می زد ،،، دشمن به پاسخ بر لبانش چوب میزد [ دوشنبه 91/11/16 ] [ 2:44 صبح ] [ وحیدناروئی ]
[ نظر ]
به نام خدا من حقیقی همان است که هستی نه آنی که دیگران ازتوساخته اند. [ دوشنبه 91/11/16 ] [ 2:44 صبح ] [ وحیدناروئی ]
[ نظر ]
|
|
[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : night skin ] |